1 lipca w inny świat muzyczny zabiorą nas utwory Stanisława Syrewicza, których posłuchamy drugiego dnia festiwalu w wykonaniu Kapeli ze Wsi Warszawa, Anny Czartoryskiej, Barbary Wrońskiej, Agnieszki Przekupień i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod kierunkiem Piotra Sułkowskiego.
Syrewicz to jeden z najważniejszych polskich twórców muzyki filmowej i teatralnej, autor ścieżek dźwiękowych do seriali, a także piosenek. Te ostatnie wykonywali czołowi polscy aktorzy m.in. Marek Kondrat, Daniel Olbrychski, Piotr Fronczewski, a także Maryla Rodowicz czy Magda Umer. Piosenka Śpiewać każdy może w interpretacji Jerzego Stuhra pozostaje klasykiem do dziś. Kompozytor współpracował z tak wybitnymi reżyserami, jak: John Frankenheimer, Ken Russell, Ferdinand Fairfax, Andrzej Żuławski, Jerzy Skolimowski. Z nowszej twórczości Stanisława Syrewicza szczególne miejsce w sercach telewidzów oraz wielbicieli muzyki filmowej zajmuje muzyka do serialu Dom nad rozlewiskiem i jego kontynuacji. Ekranizacja bestsellerowego cyklu powieściowego Małgorzaty Kalicińskiej, z nieodżałowaną Małgorzatą Braunek w jednej z głównych ról, nagrywana była tam, gdzie rozgrywa się akcja książek: na Warmii i Mazurach. Warto przypomnieć, że tytułowy dom zagrała siedziba mieszcząca się w miejscowości Tuławki. W serialu można też oczywiście zobaczyć inne warmińskie i mazurskie plenery. Sielska, łagodna muzyka Syrewicza podkreśla wymowę serialu, w którym wiejski dom i powrót do prostych więzi staje się lekiem na bolączki współczesnego świata, a Mazury urastają do rangi mitycznej Arkadii.
Piotr Sułkowski – dyrygent
Kapela ze Wsi Warszawa
Anna Czartoryska-Niemczycka
Basia Wrońska
Goście: Olga Frycz, Joanna Brodzik
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Magdalena Miśka-Jackowska, Janusz Ciepliński – prowadzenie koncertu
Stanisław Syrewicz – kompozytor i reżyser teatralny
Autor muzyki do ponad 150 filmów, zrealizowanych głównie we Francji, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i w Polsce.
Był „cudownym dzieckiem”, wirtuozem fortepianu.
Międzynarodową karierę kompozytorską rozpoczął muzyką do polsko-brytyjskiego serialu Sherlock Holmes & Dr Watson.
Skomponował muzykę do m.in. dzieł Johna Frankenheimera, Kena Russella, Ferdinanda Fairfaxa, Andrzeja Żuławskiego, Jerzego Skolimowskiego, Ivana Passera, Juliana Fellowesa. Za muzyka do filmu „Stalin” otrzymał w Hollywood prestiżową ACE AWARD, a muzyka z filmu The Choir pozostawała przez wiele tygodni na pierwszej pozycji listy przebojów muzyki poważnej w Wielkiej Brytanii, Australii oraz dotarła do czwartego miejsca na „Pop Charts” w Wielkiej Brytanii, otrzymując status Złotej Płyty.
Jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej EFA i Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej i Telewizyjnej BAFTA.
Jego piosenki wykonywane były m.in przez Jerzego Stuhra, Marka Kondrata, Daniela Olbrychskiego, Krzysztofa Wakulińskiego, Piotra Fronczewskiego, Marylę Rodowicz i Magdę Umer.
Pisząc muzykę, współpracował m.in. z Jonem Andersonem,Paulem Youngiem, Marianne Faithfull, Diane Keaton, José Carrerasem, Yvesem Montandem. Współpracował z autorami tekstów, takimi jak: Norman Gimbel („Killing Me Softly”), Donem Blackem („Diamonds are forver”), Etienne Roda-Gillem („Joe le Taxi”).
Jest autorem przebojów, takich, jak „Śpiewać każdy może” oraz „To nie ja!” (II miejsce w Konkursie Piosenki Eurowizji).
Po ukończeniu Akademii Muzycznej w Warszawie Stanisław Syrewicz ukończył Wydział Reżyserii warszawskiej PWST. Wyreżyserował napisany przez siebie musical „Stan wyjątkowy” w Teatrze Muzycznym w Gdyni oraz światową prapremierę opery „Narcisio” Domenico Scarlattiego w Teatrze Wielkim w Warszawie. Pisał muzykę do przedstawień Royal Shakespeare Company. Jego balet pt. „Pupa”, wystawiono w Teatrze Wielkim Operze Narodowej. W drugiej połowie lat 70. napisał muzykę do ponad 30 spektakli teatralnych, współpracując m.in. z Zygmuntem Hübnerem i Adamem Hanuszkiewiczem, a także do wielu programów telewizyjnych.
Ostatnie ważniejsze produkcje filmowe poza Polską, do których Syrewicz napisał muzykę, to: „Britz” i „Separate Lies” w Anglii oraz The „Extremist” i „Stranded” w Ameryce. Ostatnie prace wykonane w Polsce to muzyka do filmu „Miłość na wybiegu” i serialu TV „Dom nad rozlewiskiem”.
Muzeum Narodowe w Warszawie mianowało go Rezydentem Artystycznym zamawiając instalacje multimedialną „Grunwald”. Filharmonia Łódzka przygotowała jego jubileuszowy koncert, a niedługo później wykonała prapremierę tryptyku symfonicznego „Transformacje”.
Kapela ze Wsi Warszawa
Grupa istnieje od 1997 roku. Na jej repertuar składają się awangardowe interpretacje muzyki tradycyjnej, szeroko pojętego terenu Mazowsza, ukochanej krainy Chopina. Mimo wierności tradycyjnym technikom gry i śpiewu, pełne inwencji wykonania dawnych utworów brzmią zaskakująco awangardowo i są w pełni zrozumiałe dla współczesnego odbiorcy. Choć w instrumentarium kapeli słyszymy tradycyjne instrumenty – skrzypce, cymbały, barabany – brzmią one wyjątkowo nowocześnie a muzycy nie boją się zestawiać ich choćby z dj’ami.
Kapela zdobyła wiele nagród na polskich i zagranicznych festiwalach folkowych, m.in. „Scena Otwarta” Mikołajki Folkowe 1997 oraz nagroda Orkiestry św. Mikołaja, Festiwal Polskiego Radia „Nowa tradycja” – 1998 r. – II nagroda i nagroda publiczności.
Siłą kapeli są koncerty, których zespół zagrał setki, głównie poza Polską… Ponad 30 krajów, 4 kontynenty. Od Osaki, Tokio i Tajpej poprzez Moskwę, Paryż, Lisbonę, Algier po Nowy Jork, Toronto, Chicago, Seattle, Los Angeles, Vancouver, Adelaide, Melbourne i New Plymouth. Teatry, kluby, festiwale, małe grupki słuchaczy i tysięczne rzesze. I tak bez przerwy już od ponad dwudziestu lat.
Anna Czartoryska-Niemczycka – śpiew
Aktorka i wokalistka. Przed studiami na warszawskiej Akademii Teatralnej, której jest absolwentką, ukończyła szkołę muzyczną na wydziale piosenki i studiowała muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Brała udział w wielu spektaklach muzycznych na warszawskich scenach teatralnych. Wystąpiła na Krajowym Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu w 2011. Piosenki z jej monodramu Morfina znalazły się na albumie wydanym przez Polskie Radio w 2012. W roku 2015 wzięła udział w programie Twoja twarz brzmi znajomo, a w 2020 wydała własny studyjny album pt. Euforia/Panika. Szerszej publiczności znana jako Paula z telewizyjnej sagi „Nad Rozlewiskiem” i piosenkarka Xenia ze „Szpilek na Giewoncie”.
Magda Miśka-Jackowska – prowadzenie koncertów
Dziennikarka, radiowiec i ceniony konferansjer. Przez 15 lat w zespole radia RMF Classic. Należy do wąskiego grona profesjonalnych europejskich dziennikarzy, których główną specjalizacją jest muzyka filmowa. Autorka podcastu „Score and the City”. Od kilkunastu lat prowadzi prestiżowe wydarzenia kulturalne, festiwale i koncerty w całej Polsce.
Dla RMF Classic zrealizowała lubiane programy o tematyce filmowej, m.in. dokumentalny cykl „Mistrzowie drugiego planu” o nieznanych zawodach filmowych i „Cały ten film”, który pokazywał kolejne etapy produkcji filmu od pomysłu do premiery. Była gospodynią magazynu „Moje kino”, za który w 2010 roku dostała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii najlepszy program radiowy lub telewizyjny o tematyce filmowej. Jej 12-odcinkowy cykl „Zagraj to jeszcze raz”, dostępny również jako podcast RMF Classic, jest radiową opowieścią o fenomenie muzyki filmowej i pierwszą tego typu produkcją w polskich mediach. Otrzymała za niego nagrodę w plebiscycie MediaTory (2019).
Przeprowadziła setki wywiadów radiowych i telewizyjnych z największymi osobowościami świata kultury. O muzyce w filmach pisze dla „Kina”. Jako pedagog związana jest z Akademią Muzyczną w Łodzi i Uniwersytetem Śląskim.
Prof. Piotr Sułkowski – dyrygent
Dyrektor Opery Krakowskiej. Doświadczenie operowe, zdobył w czasie wieloletniej pracy w Operze Krakowskiej oraz w Wildwood Festival Opera AR (USA), którego był dyrektorem muzycznym. Przygotował wiele premier i prawykonań np. nieznanej operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69, a zrealizowany w 2004 r. Gwałt na Lukrecji B. Brittena został uznany na Bydgoskim Festiwalu Operowym za najlepszy spektakl roku. W 2010 r. przygotował z Orquesta Sinfonica de Navarra premierę Carmen G.Bizeta. Zrealizował międzynarodowy projekt operowy Fidelio-ofiarom holokaustu – L.v. Beethovena. W 2019 r. z Warszawską Operą Kameralną przygotował „Wesele Figara” W. A. Mozarta, z którą odbył tournée po Japonii.
Dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie (2011– 2022), zastępca dyrektora Chóru Polskiego Radia (2008–2009), kierownik muzyczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2009-2011), gościnny dyrygent Signature Symphony Orchestra (2008-2014) Tulsa, USA. Dyrygent orkiestry POSM im. F. Chopina w Krakowie (1993-2016), z którą realizował programy edukacyjne dla francuskiej młodzieży. Zainaugurował działalność Fundacji Panteon Narodowy (2010). Zrealizował nagranie z muzyką B. Chajdeckiego do serialu historycznego Czas Honoru. Członek Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus.
Dyrektor „Copernicus Open. Festiwal Nauki i Sztuki” we Fromborku. Pomysłodawca i współorganizator festiwalu muzyki filmowej „Arena Festival film&music” w Ostródzie oraz musicalu, opartego na legendach Warmii i Mazur „Pora Jeziora. Warmińska Opowieść Wigilijna”, który znalazł się na 6 miejscu „złotej dziesiątki” Wirtualnej Polski najlepszych spektakli musicalowych 2021 roku.
Współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą. W 2016 r. odbył tournee ze zwycięzcami Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego, zakończone koncertem z M. Vengerovem w St. Petersburgu. W 2018 r. poprowadził koncert muzyki polskiej z Buffalo Philharmonic Orchestra, a także jeden z koncertów Festiwalu K. Pendereckiego z okazji jego 85. urodzin. Propaguje twórczość F. Nowowiejskiego m.in. w 2016 r. wykonał koncerty oraz pierwsze, studyjne nagranie oratorium Quo Vadis, z A. Kurzak, A. Rucińskim oraz R. Siwkiem. Płyta oratorium F. Nowowiejskiego Powrót syna marnotrawnego z A. Rehlis, A. Rutkowskim oraz Ł. Koniecznym w partiach solowych została nominowana do nagrody Fryderyk (2021).
Zajmuje się pracą dydaktyczną na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. Od 2020 roku kierownik Katedry Dyrygentury bydgoskiej uczelni. W Hiszpanii prowadzi warsztaty dla dyrygentów. Członek polskich i międzynarodowych komisji konkursów muzycznych.
Vice przewodniczący Zarządu Zrzeszenia Filharmonii Polskich (2014-2022). Członek Rady Programowej Radia Olsztyn (2012-2016). Uczestnik i panelista konferencji dot. kultury i nowoczesnego modelu orkiestry. Laureat wielu nagród m.in. Statuetka św. Jakuba (2012), Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2014), statuetka Pegaz (2015), Srebrny Krzyż Zasługi (2016), Nagroda im. F. Nowowiejskiego (2017), Nagroda Specjalna Marszałka Województwa Warmińsko–Mazurskiego (2021), Złoty Krzyż Zasługi (2021).
Festiwal jest organizowany przez dwie instytucje kultury samorządu województwa warmińsk0-mazurskiego jakimi są Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie, która odpowiada za stronę artystyczną wydarzenia oraz Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie, które dba o całość organizacyjną i techniczną. Dyrektorem organizacyjnym z ramienia CEiIK jest Jarosław Kowalski.
Jarosław Kowalski – producent
Z zawodu dziennikarz z pasji organizator. Pierwsze wykształcenie to geodezja satelitarna w Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie. Później dziennikarstwo i komunikacji społeczna na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim ale najważniejsza okazało się Podyplomowe Studium poświęcone produkcji telewizyjnej i filmowej w łódzkiej Filmówce.
Swoją karierę zaczynał w studenckim Radio Kortowo gdzie w latach 1993-94 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Później dwa lata pracy w Polskim Radio Olsztyn aż w końcu pojawiła się telewizja. Praca w Oddziale TVP Gdańsk, korespondent Wiadomości, Panoramy i Telexpressu w czasach, gdy pracowali tak znakomici dziennikarze jak Andrzej Turski, Waldek Milewicz czy prowadzący jak Bożena Targosz i Krystyna Czubówna. Wieloletni kierownik Ośrodka TVP SA w Olsztynie, jego współtwórca a później pierwszy Dyrektor Oddziału TVP SA w Olsztynie w latach 2005-2016.
W latach 2014-2015 powołał do życia Maraton Festiwal Telewizyjnych Filmów Sportowych – podczas, którego odbywał się przegląd i konkurs na najlepsze filmy dokumentalne i reportaże o tematyce sportowej. Przewodniczącym jury jednego z nich znany reżyser Janusz Zaorski.
Od lat związany z kulturą. Był między innymi autorem programów z Biesiad Humoru i Satyry w Lidzbarku Warmińskim dla TVP 1. Jedna z edycji „Historia PRL w piosence” rejestrowana podczas Biesiad w 2003 roku zdobyła główną nagrodę w kategorii widowisk telewizyjnych na Festiwalu Dobrego Humoru w Trójmieście).
To także juror oraz członek Rady Artystycznej Wieczorów Humoru i Satyry, autor programów z Ogólnopolskich Spotkań Zamkowych „Śpiewajmy Poezję” w Olsztynie dla TVP Polonia, TVP 1 a później dla TVP 3 Regionalnej. Autor wielu reportaży do Expressu Reporterów i TVP Polonia. Dziennikarz, wydawca, prezenter i producent telewizyjny. Przez kilka lat był członkiem Kapituły Literackiej Nagrody Warmii i Mazur – WAWRZYN.
Wielokrotnie nagradzany za swoją działalność zarówno w TVP jak i w innych obszarach. W 2003 roku otrzymał z rąk Prezydenta RP – brązowy Krzyż Zasługi.
Rok później Nagroda Honorowa Stowarzyszenia Dziennikarzy Oddziału w Olsztynie za rok 2003. W 2006 roku uhonorowany nagrodą Ostrego Pióra, przyznawaną przez Business Centre Club za propagowanie zasad przedsiębiorczości. W 2013 roku otrzymał Srebrny Krzyż Zasługi z rąk Prezydenta RP.
Dwa lata później Medal Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania. A w 2015 roku uhonorowany Statuetką PEGAZA za twórcze osiągnięcia w dziedzinie kultury „Warmii i Mazur”, nagroda przyznana przez Wojewodę warmińsko – mazurskiego. Prywatnie pasjonat fotografii, w tym podwodnej oraz podróży również tych o zabarwieniu kulturalnym. Obecnie zastępca dyrektora Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie.
UWAGA: Kupując bilet w internecie oświadczam, iż przyjmuję do wiadomości poniższą informację:
Uprzejmie informujemy, iż podczas ARENA FESTIVAL Film & Music w Amfiteatrze w Ostródzie obowiązuje zakaz wnoszenia sprzętu do fotografowania, nagrywania dźwięku, filmowania oraz transmitowania. Nieuzgodniona rejestracja może skutkować wyproszeniem z wydarzenia.
Organizatorzy festiwalu mają prawo do utrwalenia przebiegu koncertów przy pomocy urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk oraz jego emisji. Uczestnik koncertu przyjmuje do wiadomości, że udział w koncercie jest równoznaczny z udzieleniem zgody na nieodpłatne fotografowania i filmowanie jego osoby oraz rejestrację, transmitowanie i rozpowszechnianie głosu lub wizerunku do celów dokumentacyjnych, sprawozdawczych, reklamowych oraz promocyjnych w związku z jakimkolwiek programem lub publikacją, w których zostanie wykorzystanie nagranie lub fotografia z koncertu.