Wacław Zimpel

Wacław Zimpel

Wacław Zimpel

Doceniany zarówno na rodzimej, jak i światowej scenie improwizatorów. Od początku kariery towarzyszą mu pozytywne recenzje w polskich i zagranicznych mediach oraz prestiżowe wyróżnienia. W swoich poszukiwaniach nie boi się wyzwań i nieustannie stawia sobie nowe. Świadczą o tym jego liczne i różnorodne, międzynarodowe projekty sięgające m.in. do muzycznych tradycji Indii, Japonii czy Maroko.

New York Times nazwał Zimpla “muzycznym kameleonem”.

Zimpel posiada solidne wykształcenie, zdobyte w poznańskiej Akademii Muzycznej, w klasie klarnetu klasycznego, oraz w Hannoverze w Hochschule fur Music und Theater. Jego umiejętności i talent dostrzegli Mikołaj Trzaska oraz Ken Vandermark, a współpraca z nimi zaprezentowała Wacława Zimpla szerokiej publiczności, która przyjęła go z entuzjazmem. Od 2008 roku, wraz z Mikołajem Trzaską, Michałem Górczyńskim oraz Pawłem Szamburskim współtworzy kwartet klarnetowy Ircha. Rok później dołączył do międzynarodowego tentetu Resonance, wybitnego chicagowskiego muzyka – Kena Vandermarka.   Jednak od samego początku swojej muzycznej kariery Zimpel stawiał przede wszystkim na niezależność. Tworząc autorskie projekty objawił się słuchaczom nie tylko jako utalentowany muzyk, ale przede wszystkim jako kompozytor. Jego pierwszy międzynarodowy skład – Undivided, do którego, obok Klausa Kugela i Marka Tokara, zaprosił takie legendy improwizacji jak Bobby Few czy Perry Robinson, zdobył bardzo dobre recenzje i liczne wyróżnienia, zwłaszcza pierwszy album grupy: „The Passion”, mierzący się z trudnym wyzwaniem, jakim jest przełożenie tematu pasyjnego na tradycję freejazzową.   Kolejnym autorskim projektem Zimpla jest zespół Hera, do którego zaprosił polskich muzyków z poznańskiego i warszawskiego środowiska – Pawła Szpurę, Pawła Postaremczaka i Ksawerego Wójcińskiego. Główną ideą zespołu było wspólne poszukiwanie istoty improwizacji, która bierze swój początek w rdzennych tradycjach muzycznych, takich jak muzyka liturgiczna, muzyka ludowa Indii czy afrykański trans. Hera stała się najbardziej rozpoznawalnym projektem Zimpla i zapewniła mu liczne grono stałych słuchaczy.  Poszukiwania rozpoczęte w Herze, Wacław Zimpel kontynuował w południowych Indiach, poznając skomplikowany hinduski system rytmiczny i melodyczny u lokalnych muzyków. Łącząc tradycję hinduską ze swoimi europejskimi korzeniami, Zimpel wraz z wybitnymi muzykami z Bangalore, stworzył Saagarę. Skład opiera się przede wszystkim na bardzo wyrazistej sekcji rytmicznej, którą tworzą perkusyjne instrumenty południowych Indii – ghatam, khanjira, a także thavil – bęben do tej pory wykorzystywany głównie przy rytualnych ceremoniach hinduskich. Dopełniają je kompozycje i improwizacja Zimpla, tworząc bardzo uniwersalny przekaz.  Zimpel sięga też do innych tradycji muzycznych. W 2012 nawiązał współpracę z marokańskim mallemem czyli mistrzem gry na gimbri (afrykański instrument strunowy, przypominający gitarę basową), który specjalizuje się w rytuałach łączących w sobie tradycje suficką z afrykańskimi wierzeniami. Natomiast w 2014 roku zaprosił do Polski japońskich muzyków free jazzowych, grającą na koto (tradycyjny instrument strunowy z Japonii) Michyo Jagi oraz perkusistę Tamaya Hondę. Muzycy w trio przyjrzeli się tradycji japońskiej, nie rezygnując jednak z freejazzowych interpretacji.

Najnowszym projektem Wacława Zimpla jest LAM. W trio z pianistą Krzysztofem Dysem oraz perkusistą Hubertem Zemlerem, Zimpel sięga po muzykę amerykańskich minimalistów, znajdując w niej tak lubiany trans. Jednak z powodu oszczędnych środków wyrazu, muzykę tę charakteryzuje dużo większa przejrzystość i przestrzenność, która obecnie jest głównym celem muzycznych poszukiwań Zimpla.  Po minimal music sięgnął już wcześniej. W 2013 roku stworzył wyjątkową, dziewięcioosobową orkiestrę – To tu Orkiestra, która zaprezentowała kompozycje Wacława Zimpla, będące hołdem dla takich artystów jak La Monte Young, Terry Riley czy Steve Reich. Orkiestra zagrała tylko dwa koncerty, z których jeden ukazał się w formie albumu “Nature Moves”. Konsekwencją nowych inspiracji muzycznych jest nawiązanie współpracy z nagrodzonym Grammy Award Evanem Ziporynem, współzałożycielem legendarnego „Bang On A Can All-stars” oraz profesorem w MIT w Bostonie.

Wacław Zimpel jest laureatem Artystycznej Nagrody Miasta Poznania oraz Paszportu Polityki za rok 2016. Jest autorem muzyki do filmu Piotra Domalewskiego “Cicha Noc” nagrodzonego Złotymi Lwami 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 2017. Współpracował m.in. z: Mikołajem Trzaską, Kenem Vandermarkiem, Trilokiem Gurtu, Hamidem Drakiem, Joe McPhee, Evanem Ziporynem, Michaelem Zerangiem, Bobbym Few, Perrym Robinsonem, Klausem Kugelem, Michiyo Yagi, Tamaya Hondą, Marsem Williamsem, Gyanem Riley, Hubertem Zemlerem, Krzysztofem Dysem, Stevem Swellem, Timem Daisym, Markiem Tokarem, Davem Rempisem, Per Ake Holmlanderem, Christianem Ramondem, Maallemem Mokhtarem Ganią, Giridharem Udupą, Marcinem Maseckim, Raphaelem Rogińskim.

The Polish composer and clarinetist Waclaw Zimpel is a musical chameleon.

Stephen Heyman, New York Times

Polski kompozytor i klarnecista Wacław Zimpel jest jednym z najbardziej obiecujących muzyków z europejskiego kontynentu.

– Eyal Hareuveni, All About Jazz

Nazwisko Zimpla wpisuje się w listę europejskich jazzmanów takich jak, Surman, Sclavis czy Trovesi, którzy dali nowe życie klarnetowi basowemu, kontynuując tradycję Dolphy’ego.

– Francesco Martinelli, pointofdeparture.org

fot. Justyna Jaworska